FysioJannah
Praktijk voor fysio- en oedeemtherapie

Fysiotherapie
Fysiotherapie richt zich op klachten die zijn opgedaan tijdens sport, werk of simpelweg door een verkeerde beweging. Er wordt gekeken naar je lichamelijke mogelijkheden en door middel van oefeningen, massage en advies gewerkt aan een gezonder lichaam.

Ontspannings-/ademhalings therapie
Bewust zijn van het lichaam en de daarbij horende ademhaling en ontspanning kunnen voor sommige mensen problematisch zijn. Dit kan voortkomen uit fysieke ademhalingsklachten (COPD) maar ook uit angsten of trauma's (hyperventilatie). Tijdens de behandeling wordt er gewerkt naar een goede manier van ademhalen zodat de patiënt meer rust en ontspanning voelt.

Psychosomatische therapie
Bij psychosomatische therapie gaat het om het behandelen van klachten die samenhangen met stress, en klachten als pijn en vermoeidheid waarvoor geen direct lichamelijke oorzaak kan worden gevonden. Vaak is er dan sprake van ‘psychosomatische klachten': lichamelijke klachten waarbij psychische en sociale factoren een rol spelen. Een methode die ik hierbij gebruik is ACT.

ACT bij chronische pijnklachten
De samenhang tussen geest en lijf is iedereen tot op zekere hoogte bekend: zweethanden voor een presentatie en buikpijn van spanning. Het betekent echter ook dat tijdens een herstelproces ons hoofd 'mee moet gaan' in de behandeling. Door middel van ACT-therapie (Acceptance and Commitment Therapy) geef ik dit proces meer vorm. De ACT staat simpelweg voor het focussen op die dingen die je kan veranderen en het accepteren van de zaken die buiten ons vermogen liggen.